4.11.2012

bildrecept & pennbuketter









jag är som i ett kreativt rus
här i nya 
arbetsrummet idag. 
byredo’s magiska bohemia brinner, 
gör mig nästan lite hög av doftlycka. 
musik och kaffe med mjölk på det, 
~ & så en riktigt inspirerande bok uppslagen 
på arbetsbordet; scott kelby’s bibel
the photoshop cs5 book for digital photographers.
alldeles ny är han för mig, kanske inte för Er.

jag är autodidakt,
självlärd i fotografi & även redigering.
ofta leker jag mig fram. mitt mål är alltid att väva in
mina inre bilder i de faktiska fotografierna. 
dofterna från då, känslan, skratt eller ledsamhet.. allt.
men ibland söker jag ju också kunskap, vill lära mig så mycket det går.
och jag kan börja skönja ett mönster i mitt tillvägagångssätt.  
jag lär mig en teknik, via böcker eller ’tutorials’ på nätet,   
och sedan kör jag den tills den sitter, ~ & jag nästan tröttnar.








det finns ’recept’ som tar timtal att göra, 
~ & så finns det de där enkla, snabba som ändå ger distinkt resultat. 
ett av den senare sorten, 
som jag just suttit och jobbat med på x antal fotografier 
{som bilderna på lina från spiraplåtningen här},
är ett där man reducerar färgerna, ~ & får en lite urtvättad, blekt ton
och även en lite råare känsla, genom ökad kontrast i bilden.








här är det, ur scott kelby’s bok, för Er som är 
sugna på att prova;


1. öppna Din bild 

2. duplicera bakgrundslagret command-j {pc : ctrl-j}

3. duplicera även detta lager med samma kommando
så att Du har tre likadana lager ovanpå varandra

4. klicka på mittenlagret så att det blir aktivt och
tryck sedan command-shift-u {pc : ctrl-shift-u}
så att mittenlagret blir svart och vitt 
{Du kommer bara se detta i lagerpanelen, då Ditt 
översta lager fortfarande är i färg}

5. klicka på det översta lagret så att det blir aktivt och 
slå över dess blandningsläge från normal till soft light, 
~ vill Du ha lite råare effekt med mer kontrast 
väljer Du istället overlay
{det har jag gjort på samtliga bilder här}

6. lek lite med opaciteten på de två översta lagren 
om Du vill dämpa styrkan på effekten

et voilà !
ett enkelt & snabbt sätt att 
få till ganska dramatisk effekt ..




{kan vara fint på vardagsbilder också, som de här från idag}

  

min kaffekopp är den övre, hans den undre. 
kanske säger lite om varför jag är lätt darrhänt
och aningen fladderhjärtad.

för Er som verkligen vill lära Er tekniker i 
photoshop rekommenderar jag den här boken varmt.
låna på bibblan om Du vill känna Dig för, 
eller köp den här
{det finns även en version för Er som använder elements, 
den har jag ju dock ingen erfarenhet av.} 


kärlek till Er,
hoppas Ni mår riktigt bra.



± 

{jag har photoshop på engelska ~ bra ordlista finns här}
{modell : lina lindholm}
{make up & hår : josefin madsen ljungqvist}
{location : sara n bergman’s underbara hem | mer därifrån hos denna fina}
{plåtning | kläder : spira}





18 kommentarer:

  1. Tack för att du delar med dig av din kunskap! Jag är så otroligt imponerad av dig! Vilka bilder du tar!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Åh tack, bra och enkelt recept, big like!
    Är så himla kär i din blogg och dina foton, fasligt fint. Kram!

    SvaraRadera
  3. Fantastiska bilder. Tänk att du är självlärd...otroligt!
    Har inte ens photoshop men det ska nog införskaffas så jag sparar ditt tips =)
    Kram Jannike

    SvaraRadera
  4. blir så glad när du kikar in, dina vänliga ord är som balsam för själen

    stolen, den blev min för en ynka 20:a...det är en ståihöretochsefinutintesittaspåfördågårjagsönder stol

    fin kväll till dig och tack för tipset o boken, har läst andra böcker av honom men inte denna

    kram

    SvaraRadera
  5. åh tack! vad bra. jag älskar att få lätta tips jag kan använda. testade ditt direkt och jag måste köpa den där boken. kommer gärna förbi dig någon dag och får lite fler tips!

    hur får du hennes ögon sådär fina? lysande?

    kram jenny

    SvaraRadera
  6. Vad fint att du delar- det vore en dröm att kunna göra det där, men jag måste nog skaffa mig photoshop först va;) Och du på tal om bröllopsbilderna så hade det varit en dröm för mig oxå om du hade varit fotografen, istället blev det en Massajkrigare som aldrig hade hållt i en kamera innan, så jag är glad att bilderna ändå blev okey;) hihi
    Kramar

    SvaraRadera
  7. Fina Hannah...vet du att jag faktiskt gråter...gråter av att jag känner din godhet och gråter för hur fint du utrycker dig och gråter för dina vackra bilder och gråter för din hälsning hos mig...och gråter för...allting just nu...är en sådan kväll.

    Varmaste tankar till dig!
    Hanna

    SvaraRadera
  8. Tack för tipset Hannah! Roligt att höra att du är självlärd, det ger hopp till oss andra som också går mera på instinkt än något annat. :) Lux et amor!

    SvaraRadera
  9. Tack finaste du för detta härliga tips. Att pröva mig fram och leka fritt är oftast det jag trivs med, och ibland vill jag knappt röra. Men så finns de stunder när man dunkar huvudet iväggen när man inte får fram det, och då kan nog denna bok komma till hands!
    En fantastisk torsdag önskar jag Dig.

    SvaraRadera
  10. Jaa Kelby har verkligen förenklat livet för alla PS fanatics, tyvärr känns det som att jag glömmer det jag just läst i samma sekund som meningen tar slut. Mindre bra egenskap jag har det där.

    Måste passa på att tacka dig igen, för att du värmer upp själen på mig med dina mjuka ord. Sluta aldrig med det. Snälla. Fina. Du.

    Kram kram ♥

    SvaraRadera
  11. Hej
    Och tusen tack för din fina förklaring tillsammans med fantastiska bilder!Som alltid, men ändå :)

    Lyfter på hatten och tackar varmt.
    Med Vänliga Hälsningar
    A

    SvaraRadera
  12. Tusen tack för tipset. Jag har lång väg att vandra (det där med att handla kamera först), men sen så. Då blir tips och råd från den som kan mycket värdefulla :)

    SvaraRadera
  13. Man tackar och tar emot. Kärlek tillbaks.

    SvaraRadera
  14. Tack för tipsen, rara du.
    Ska lägga detta inlägg i min läslista...så jag hittar det snabbt.
    Bästa sättet att lära
    learning by doing
    ska kolla om tipsen funkar i Gimp också...
    kram EM

    SvaraRadera
  15. Så vackert så jag vet inte till mig av beundran!
    Jag tackar för dina makalösa tips, Har just beställt boken. DU är helt magisk!
    kramarna..

    SvaraRadera
  16. Det som är en av de fina sakerna med dina bilder är just färgerna. Du gör det ännu vackrare. Tänk om jag kunde lära mig mer...

    Kram
    Anci

    SvaraRadera
  17. The first thing that comes to mind - you have a generous spirit. x

    SvaraRadera
  18. Tack för inspiration och tips! Det var ju enkelt. Jag hungrar ständigt efter nya tips och tricks. Det finns ju tusen olika sätt att göra det på!

    Boken ska jag definitivt köpa. :)
    Ha en fin lördag

    SvaraRadera

i love words.
and i’ll be happy to
read some of yours..
they mean a lot to me.

in any language.
big or small.

that box down there
is y o u r very own space,
here with me,
to leave an imprint ..

x, h






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...